שעות פתיחה:

ימים א' - ה' : 08:30 --19:00
יום שישי : 08:30 -- 17:00

סניף מרכז:

03-5324702

סניף צפון:

077-4195800

הטיפול בכאב ודלקת בגיד אכילס (בעצם העקב)

לפגישת ייעוץ

X

לפגישת ייעוץ:





    הטיפול בכאב ודלקת בגיד אכילס (בעצם העקב)

    INSERTIONAL ACHILLES TENDINOPATHY-IAT  

     

    כאבים בעקב אכילס נגרמים לרוב משתי בעיות: טנדיניטיס Achilles Tendinitis וטנדינוסיס או טנדינופתיה Achilles Tendinosis/Tendinopathy

    Achilles Tendinitis – דלקת בגיד אכילס שעוברת לרוב לאחר זמן קצר.

    Achilles Tendinosis/Tendinopathy – פגיעה ניוונית בגיד אכילס הכוללת כאב מוגבלות לעיתים לתקופה ממושכת. טנדינופתיה מופיעה כאשר הדלקת המקורית לא נרפאה לגמרי והמצב הידרדר לפגיעה בגיד עקב תהליכי ניוון. במצב זה הגיד מאבד את המבנה התקין שלו והוא חשוף להיווצרות של קרעים מיקרוסקופיים.  במקרים נדירים של פגיעה ניוונית מתמשכת של הגיד, עם או בלי כאב ,עלול  להופיע קרע של הגיד.

    פגיעה ניוונית בחיבור גיד אכילס לעצם העקב

    כאב ופגיעה בגיד אכילס יכולים להופיע בחלק התחתון של גיד אכילס, באזור החיבור של הגיד לעצם העקב calcaneus, או באזור גבוה יותר של הגיד.

    הפגיעה בחלק התחתון נקראת :  IATINSERTIONAL ACHILLES TENDINOPATHY והמקום בו יופיע הכאב העז ביותר הינו אזור החיבור של הגיד לעצם העקב (tendon-bone junction).

    כאב בתחתית גיד אכילס

                                       Image by mrdjrlawrence from Pixabay                                  

     

    מה הסיבה לכאב ממושך בחיבור גיד אכילס לעצם העקב?

    הסיבה העיקרית לכאב הממושך המופיע בחלק התחתון של גיד אכילס היא תהליך ניווני בגיד. רופאים ניתחו את גיד אכילס של מטופלים שסבלו מכאב ממושך בגיד ולקחו דגימות של רקמות ממבנה הגיד (דגימות היסטולוגיות). הממצאים הראו  שינויים ניווניים בתוך הגיד ופחות תהליכים של דלקת ולכן המושג המתאים יותר לפגיעה ממושכת בגיד אכילס הינו טנדינופתיה   Tendinopathyשהוא מושג המשקף "הפרעה בגיד" לא טנדיניטיס  Tendinitis שהוא מושג המשקף דלקת בגיד.   

    כיצד מאבחנים בעיה ניוונית בגיד אכילס?

    האבחנה של ניוון בגיד אכילס מסתמכת על היסטוריה רפואית, מישוש והתסמינים כמו החרפת הכאב בריצה על משטח קשה או טיפוס במדרגות. לעיתים מסתמכים גם על הדמייה כמו US לשלילת גורמים אחרים העלולים לגרום לכאב בגיד  ובעקב.

               שינויים ניווניים בגיד אכילס – anne burnham          

     מהן הסיבות לכאבים בחיבור גיד אכילס לעצם העקב?  

    • חבלות קטנות ומתמשכות או תופעת "שימוש יתר" גורמים לפגיעה בגיד אכילס. לרוב קיימת עלייה פתאומית בפעילות ובעומס ומאמץ זה גורם לעומס רב ומהיר מדי על הגיד. בשל העומס המוגבר על הגיד הגוף אינו מסוגל לרפא את הרקמה הפגועה ומופיע כאב.
    • ספורטאים נמצאים בסיכון גבוה לפגיעה בגיד אכילס בעיקר אלו הקשורים לריצה וקפיצה. ספורטאים בעלי הרגלי אימון לקויים הכוללים עודף מאמץ, ריצה על משטחים קשים או משטחים בעלי שיפוע חשופים לפגיעה בגיד אכילס.
    • ספורטאי "סוף השבוע" שאינם מאומנים בצורה הדרגתית חשופים לפגיעה בגיד אכילס. בסוגי ספורט אינטנסיביים כמו כדורגל וכדורסל, במיוחד ברגעי הקפיצה והנתיחה הגיד עלול להיפגע.
    • אנשים שבמסגרת עבודתם מעמיסים הרבה על כפות הרגליים, כפועלי בניין, החשופים לפגיעה בגיד אכילס.
    • אנשים בעלי כפות רגליים עם מבנה ומנח לקוי חשופים לפגיעה בגיד אכילס. כפות רגליים במצב של סטייה מוגזמת פנימה     excessive pronation , הכוללת לרוב גם קשת שטוחה, נוטים לפתח דלקת ותהליכי ניוון בגיד אכילס בשל העומס המוגבר המוטל על הגיד בזמן ההליכה. במידה ואנשים אלו נועלים נעליים ללא תמיכה מספקת או אינם משתמשים במדרסים, הסטייה פנימה יכולה ליצור נזק נוסף לגיד אכילס.

           

                                                                                                                               

     

     

     אנו ממליצים לכם להגיע אלינו לבדיקת מנח כף הרגל בסורק החדיש בשיטת תלת מימד

     

    סיבות נוספות הן עודף משקל, שימוש בתרופות מסוג סטרואידים, מחלות כמו סוכרת ועוד…

    מדוע מופיע הכאב בגיד אכילס?

    רוב הכאבים בגיד אכילס מגיעים עקב תהליכי ניוון בגיד ופחות מתהליכי דלקת. חוסר ריפוי מלא ושלם של הדלקת והחבלות יגרום לפגיעה והתפרקות של סיבי הקולגן (החלבון) היוצרים את הגיד. תהליך התפרקות החלבון גורם  לכאבים ואף ליצירת רקמת צלקת הגורמת להתעבות קבועה של הגיד. הגיד בנוי מקבוצות סיבים, בתהליכי ניוון חלק מהסיבים מסתבכים זה בזה וחלקם נקרעים ותופעה זו מחלישה את הגיד.

    האם תופעת הכאבים בגיד קשורה לבליטה ולנפיחות בעצם העקב?

    אחת התופעות הבולטות המזוהה עם כאבים כרוניים בגיד אכילס התחתון היא התהוות מצבורי הסתיידויות וזיזי עצם מעל לחיבור הגיד לעצם העקב.

    מצבורי סידן בגיד אכילס והתעבות הגיד

    Mikael Häggström / CC0

    במקרים רבים קיימת פגיעה ניוונית בגיד אכילס במקביל לשינויים ניווניים בעצם העקב calcaneus. בצילום רנטגן ניתן לראות עיוות והתעבות של עצם העקב והופעת זיז גרמי.

    עיוות זה מכונה דפורמציית הגלונד (דורבן אחורי) Haglund's deformity ועלולה לגרום לדלקת וכאב בגיד אכילס: התעבות העצם וצמיחת זיז עצם בחלק האחורי של עצם העקב יכול לגרום במקביל גם לבורסייטיס bursitis . הבורסה היא שקיק מלא בנוזלים הממוקם בין העצם והגיד ובמצב של חיכוך מופיעה בשקיק דלקת. בעיה זו קשורה במידה מסוימת לתורשה בשל מבנה כפות הרגליים כמו קשת גבוהה, או נטייה לגלגול העקב החוצה בזמן ההליכה, אך היא עלולה להופיע גם בשל שרירי שוק מכווצים או התחככות בנעליים.

                                                                                                      

     

    צמיחת זיז העצם בחלק האחורי של עצם הקרסול קשורה במידה מסוימת לתורשה בשל מבנה כפות הרגליים לדוגמא: . הקשת הגבוהה גורמת לתזוזה לאחור של עצם העקב המשופעת בזמן ההליכה ולחיכוך העצם עם גיד אכילס.

    צמיחת הזיז קשורה גם לצורת ההליכה הכוללת את נטיית כף הרגל לגלגול עצם העקב החוצה ((supination , שכן היא גורמת לעצם העקב להתחכך יותר עם המשטח האחורי של הנעל.

                                                                                                                   

     

    צמיחת הזיז עלולה להופיע גם בשל שרירי שוק מכווצים הגורמים למתח בגיד אכילס וללחץ על עצם העקב.

    כיצד מטפלים בכאב ממושך בגיד אכילס?  

    הטיפול בדלקת, פגיעה ניוונית וכאב ממושך בגיד אכילס מסוג IAC, מתחיל בטיפול שמרני הכולל מנוחה, קרח, פיזיותרפיה, מתיחות, חיזוק שרירים הדרגתי. ניתן להשתמש באביזרים לתמיכת הקרסול ולהגבהת העקב ובתרופות נוגדות דלקת מסוג . Nsaid’s

    במידה והטיפולים שהזכרנו לא עזרו  אנו ממליצים להפנות את המטופל לטיפול בגלי הלם.

    האם הטיפול בגלי הלם מתאים להקלת הכאבים והדלקת בגיד אכילס?

    הטיפול בגלי הלם מיועד בעיקר למצבים כרוניים, בהם הכאבים בגיד אכילס נמשכים זמן של מעל לשלושה חודשים והגוף אינו מצליח להתגבר עליהם.

     

    הטיפול באמצעות גלי הלם הינו טיפול יעיל ביותר בכאבים ודלקת של גיד אכילס ובשיקום התנועה והתפקוד.

    הטיפול גורם לזעזוע ממוקד ברקמה הפגועה וליצירת מספר השפעות כגון:

    • פירוק הצטברויות הסידן ורקמת הצלקת בגיד
    • גירוי יצירת כלי דם חדשים – בגיד אכילס יש זרימת דם מעטה וגירוי כלי הדם חשוב מאוד לתהליך הריפוי
    • הפחתת הכאב ע"י השפעה על מערכת העצבים

     בשנים האחרונות הפך הטיפול בגלי הלם טיפול מועדף בפתולוגיות רבות גם בשל הקלת הכאבים המהירה וגם בשל ההבנה שהטיפול תורם להאצת תהליך הריפוי וההחלמה.                                                       טכניקה זו, המשומשת כיום בתחומי האורתופדיה ורפואת הספורט, מסוגלת לתת מענה במיוחד לכאבים כרוניים כמו אלו המורגשים בשינויים ניווניים בגיד אכילס.  הטיפול בגלי ההלם יכול להוות תחליף לתרופות, זריקות ואף לניתוחים והיתרון הגדול הוא שהטיפול הינו קצר ופשוט, אינו חודרני ואינו כרוך בתופעות לוואי מזיקות .

    הטיפול בגלי ההלם בטוח מאוד, הטכניקה קיימת כבר עשרות שנים ונוסתה על אלפי מטופלים.

     

    המחקר מראה כי הטיפול בגלי הלם בכאבים ממושכים בגיד אכילס היה יעיל יותר מטיפול מקביל בתרגילים ממוקדים לשרירי הרגליים.

    Shock-wave treatment was more effective than eccentric training for chronic insertional achilles tendinopathy. [Clin J Sport Med. 2009]

     

    כמה טיפולים בגלי הלם נדרשים לטיפול בכאב בגיד אכילס?

     ההשפעה של הטיפול בגלי הלם היא מצטברת ודרושים מספר טיפולים כדי לחוש שיפור. לעתים קיים כבר שיפור זמני לאחר הטיפול הראשון, אך כנראה שהשיפור מגיע בשל "עמעום" הכאב לאחר גירוי הרקמה כתוצאה מהטיפול. לרוב חשים שיפור לאחר הטיפול השלישי והרביעי .

    ברוב המקרים מדובר על 5-7 טיפולים בתדירות של שבוע עד 10 ימים וזה בהתאם לתגובת המטופל. 

     

    הטיפול בגלי הלם לריפוי גיד אכילס מתבצע לרוב במסגרת תכנית מתמשכת הכוללת גם מודלים מתחום הפיזיותרפיה והכירופרקטיקה.

     

    האם ניתן לקבל החזר כספי על הטיפול?

    הטיפולים בגלי הלם הוכיחו את יעילותם בהקלה ובריפוי מצבים שהדרך יחידה לטפל בהם הייתה ניתוח ובזכות זאת הכירו חברות הביטוח בטיפול זה בהגדרה של "טיפול מחליף ניתוח".

    למטופלים המבוטחים בביטוח פרטי קיימים החזרים כספיים על הטיפולים מחברות הביטוח, ולמטופלי כללית מושלם הטיפול ניתן בעלות סמלית.

    כדי לקבל יותר פרטים על החזרי ביטוח בבקשה צרו קשר עם המרפאה.

     

    אנו ב"מרכז לבריאות הגב והגוף" יכולים לעזור לך להפחית את הכאב והדלקת בגיד אכילס ע"י טיפול בגלי הלם.

    נשמח להזמינך לטיפול ניסיון בגלי הלם במחיר של 150 ₪ בלבד

     מהי הדרך היעילה ביותר לטיפול בגיד אכילס?

    מטופלים רבים שואלים אותי מהי הדרך הטובה ביותר לטפל בכאבים בגיד אכילס.                                                                                                                                                                                                    כיוון שמקור הכאב הממושך בגיד אכילס הינו מורכב ועשוי להגיע מגורמים שונים חשוב מאוד לאבחן את הגורמים הללו, לטפל בהתאם, ולעיתים לשלב מספר שיטות טיפול כמו פיזיותרפיה, גלי הלם, דיקור יבש (מערבי) ומדרסים אורתופדיים. היתרון בטיפול בקליניקות שלנו הוא שילוב של צוות מקצועי ומיומן  המתמחה בטיפול בכאב ובדלקת בגיד אכילס, שימוש בציוד המודרני והמתקדם ביותר בעולם, יחס חם ומחויבות לנתינת מענה מלא לצרכי המטופלים.  

    המרכז לבריאות הגב והגוף – 077-4195800, 053-8201495

     

    המאמר נכתב ע"י ד"ר אורלי פלטנר – כירופרקטית משנת 1992. ד"ר פלטנר סיימה בהצטיינות את הקולג'  לכירופרקטיקה בקליפורניה, עברה את הבחינות בארה"ב וקיבלה שם רישיון עבודה. בשנת 1995 קיבלה הכרה ממשרד הבריאות בישראל ומאז השתלמה בטיפול בגלי הלם ,בדיקור יבש , בטכניקות אוסטאופתיה ובשיטות טיפול נוספות בתחום השלד והשריר.

     

     

     

    לקביעת פגישת ייעוץ וקבלת מידע

    סניף מרכז:

    03-5324702

    סניף צפון:

    077-4195800

    נייד:

    053-8201495