שעות פתיחה:

ימים א' - ה' : 08:30 --19:00
יום שישי : 08:30 -- 17:00

סניף מרכז:

03-5324702

סניף צפון:

077-4195800

עיסוי וכירופרקטיקה למשותקים

לפגישת ייעוץ

X

לפגישת ייעוץ:





    עיסוי וכירופרקטיקה למשותקים ב"המרכז לבריאות הגב"

     

    במהלך השנים זכינו לטפל במספר לא מועט של משותקים בקליניקה של "המרכז לבריאות הגב". מטופלים רבים היו נכי צה"ל שהגיעו במסגרת אגף השיקום. הטיפול המשולב בכירופרקטיקה ועיסוי הקל על הכאבים, השרירים המכווצים ומוגבלות התנועה. שיתוק מוגדר כמצב של אבדן שליטה על השרירים בחלק או בכל הגוף. במצב זה קיימת פגיעה בתפקוד המוטורי של שרירים שתוצאתה היא חוסר תנועה ושיבוש החושים כגון מגע, רטט ועוד.. הטיפול הכירופרקטי בשילוב עם עיסוי שדרתי ורפואי, יכולים להיות טיפול חלופי מוצלח ביותר עבור אותם אלו שנפגעו מבעיה זו. 

     

     

    מה יכול לגרום לשיתוק? 

    השיתוק יכול להיגרם על ידי גורמים רבים, אך הגורם העיקרי הוא חבלה הגורמת לפציעה במערכת העצבים ובחוט השדרה. סיבות נוספות לשיתוק כוללות גידולים, טרשת נפוצה, אירוע מוחי, מום מולד המכונה "ספינה ביפידה", מחלת הפוליו ומחלות אוטואימוניות, כגון תסמונת Guillain-Barre Syndrome  . קיימות צורות שיתוק שהינן ממוקדות יותר כגון " Bell’s Palsy אשר משפיע על צד אחד או שני צדדים של הפנים. השיתוק יכול להופיע בחלק מהגוף לדוגמא הגפיים התחתונות, או בגוף כולו. השיתוק יכול להיות זמני או קבוע יכול להופיע בצד  אחד או בשני צדי הגוף.

     

     

     

     

     

    מדוע חשוב לקבל טיפול דחוף לאחר הפגיעה?

     אדם שעבר פגיעת חוט שדרה חווה לאחר הפגיעה תקופה הנקראת "הלם חוט השדרה". במהלך הזמן הזה, לחץ הדם הוא נמוך באופן מסוכן, הלב פועם לאט, כלי הדם ההיקפיים מתרחבים, והחולה חשוף לירידת חום פתאומית (היפותרמיה). בעקבות הפגיעה עלולות להופיע מספר תגובות נוספות במערכת העצבים המרכזית כמו  דימום רב, בצקת והיווצרות רקמת צלקת. תגובות נוספות שעלולות להופיע פוגעות גם ברקמה הבריאה מסביב ונוצרות מהתקפה של תאי דם (התאים הלבנים) על הרקמות שעדיין לא נפגעו, פגיעה בחומר השומני המגן על העצב (מיאלין) בתאים שעדיין תקינים והפרשה מרובה של חומרים ההורסים את הרקמה המכונים "רדיקלים חופשיים". התגובות הללו עלולות לגרום להחמרה משמעותית של הפגיעה המקורית ולכן חשוב מאוד לקבל טיפול רפואי בהקדם האפשרי.  

     האם יש סיכוי להתאוששות מהפגיעה בעצבים?

    רמת ההתאוששות תלויה בחומרת וגובה הפגיעה. ככל הנזק בחוט השדרה ממוקם גבוה יותר, חלקים גדולים יותר של הגוף יושפעו. פגיעה בחלק מהעצבים ולא בחוט השדרה הינו מדד להתאוששות טובה יותר בה חלק מהתפקודים הקשורים לתחושה או תנועה ימשיכו לפעול.

     מה קורה לשרירים לאחר הפציעה?

    במצב של פגיעה חדשה בחוט השדרה, השרירים שנפגעו יהיו חלשים ורפויים יותר, מצב המכונה "היפוטוניה" .במהלך הזמן, ימים או שבועות לאחר הפגיעה, הדלקת נספגת בהדרגה והשרירים מתחילים להתכווץ למצב שמכונה "ספסטיות" . במצב זה אנו רואים רפלקסים מוגברים בבדיקה שהם סימן ההיכר של פגיעה בחוט השדרה. הטיפול המשולב בכירופרקטיקה עדינה ועיסוי שדרתי ורפואי מסייעים להקל על ההתכווצויות הקשות בשרירים הפגועים. פגיעה בה לא מופיעים שרירים מכווצים משקפת נזק לשורשי העצביים ולא לחוט השדרה. לדוגמא, כמו פציעה באזור הגב לעצבים המכונים "זנב הסוס" cauda equina . 

     

     זיהום בדרכי הנשימה Respiratory infection –  זיהום בדרכי הנשימה הינו אחד הסיכונים אצל אנשים משותקים שכן הסיבה העיקרית למוות אצל משותקים היא מחלת דלקת ריאות . Pneumonia הבעייתיות בפעולת ההרחבה וההתכווצות של אזור החזה נפגעת וכתוצאה מכך גם רפלקס השיעול. בשל הפגיעה ברפלקס השיעול קיימת בעיה עם סילוק הגורמים הזרים מכלי הנשימה. הבעיה קיימת במיוחד למשותקים עם פגיעה מעל חוליה  T12.   

      זיהום בדרכי השתן  Urinary tract infection UTI – דלקת בדרכי דרכי השתן מופיעה עקב הבעייתיות בניקוז השתן והשימוש בנקז (קטטר).  דלקת שלפוחית השתן עלולה להסתבך ולהתפשט לאזור הכליות. 

      מחלות לב וכלי דם Cardiovascular disease – יתר לחץ דם, טרשת עורקים atherosclerosis ובעיות לב וכלי דם נוספות מופיעות עקב ההפחתה הקיצונית בפעילות הגופנית במעבר לכיסא הגלגלים.  

     חוסר בתחושה Numbness  – חוסר תחושה באזורים הקשורים לנזק של חוט השדרה היא בעיה נפוצה ומסוכנת. ללא תחושה המטופל אינו חש שריטות וחתכים קטנים שבעטיים עלול להופיע זיהום, שגם הוא עלול להיות לא מורגש. עקב זאת חשוב לבדוק את גוף החולה ביסודיות לעיתים קרובות. 

    רפלקסים מוגברים  Autonomic hyperreflexia – רפלקסים מוגברים מופיעים בהתמלאות של שלפוחית ​​השתן או המעי הגס ומופיעים אצל משותקים שנפגעו ברמות גבוהות , לערך מעל חוליה T6. במצב זה גירוי קל גורם לתגובה קשה (תגובה סימפטית)  הדורשת טיפול רפואי דחוף כגון הגברת קצב הלב, העלאת לחץ הדם, הזעה וכאב ראש חזק.    

     כאב כרוני –  תחושת כאב היא בעיה המופיעה אצל חלק מהמשותקים. הפגיעה בחוט השדרה והפגיעה בעצבים היוצאים מחוט השדרה (עצבי השדרה) עלולים לגרום לכאבים באזור הגב והגפיים. המצב החדש הכרוך בישיבה על כיסא גלגלים גורם להפעלה רבה של הידיים והכתפיים, בכל אותן תנועות בהן הנכים נאלצים, להזיז את כסא הגלגלים או להרים את גופם מהכיסא. הכאבים מופיעים בשל שימוש היתר במפרקים ובשרירים והעומס הקשה הגורם לדלקות וקרעים. ·     

     הסתיידות סידן חריגה וכאב במפרקים – Heterotopic ossification (HO) –  הצטברות סידן ברקמות הרכות כגון שרירים וגידים עלולה להופיע באזורים כמו מפרק הירך, האגן והמרפק. רקמת העצם גדלה בצורה שאינה תקינה וגורמת לכאב במפרק.  

     

    מה מתרחש בחוט השדרה בתהליך הפגיעה?

    •   פגיעה בחוט השדרה (SCI- spinal cord injury) היא מצב שבו חלק מהסיבים או את כל הסיבים של חוט השדרה ניזוקו.  הפגיעות מתחלקות לשלוש קבוצות:  זעזוע מוח, בו רקמת המוח נחבטת.
    •   פציעות חלקיות בהן נפגעים חלק מהעצבים בחוט השדרה.  
    •   פציעות רציניות יותר עם פגיעה בכל מסלולי העצבים. 
    •   פציעות בחלק הקדמי של חוט השדרה משפיעות על התפקוד התנועתי (מוטורי).
    •   פגיעות בחלק האחורי של חוט השדרה משפיעות על תחושת המגע, התפיסה המרחבית (proprioception ) ותחושת הרטט. 
    •   פגיעות בחלקים הצדדיים של חוט השדרה משפיעות על תחושות הכאב והטמפרטורה.  

     

    מה ההבדל בין סוגי השיתוק?     

       פציעה המשפיעה על הבטן והגפיים התחתונות נקראת Paraplegia 
       פגיעה המשפיעה על הגוף מן הצוואר למטה נקרא Tetraplegia או Quadriplegia.מצב זה הוא מסוכן יותר, הוא כולל את הגפיים העליונות והתחתונות ועלול להשפיע על הנשימה. 

     

    אילו סיבוכים עלולים להופיע כתוצאה מפגיעה בחוט השדרה – פגיעה בחוט השדרה עלולה לגרום לסיבוכים רציניים נוספים המופיעים במהלך השנים 
    כיבי או פצעי לחץ – Decubitus ulcers. הכיבים מופיעים בשל הפרעה בזרימת הדם. תהליך ההחלמה של הפצעים ממושך והם חשופים לזיהום.

     

    פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי – Deep vein thrombosis, pulmonary embolism.  
    קרישי הדם מופיעים במערכת הוורידית. הקריש עלול להתנתק מכלי הדם ולהיסחף לכיוון הריאות. הופעת הקריש מהווה סיכון גבוה למשותקים לאורך כל השנים.

     

     

     

     

     התכווצויות וקיצור (ספסטיות) של השרירים  

    התכווצות השרירים מופיעה עקב גירוי עצבי לקוי בשל הפגיעה. הפגיעה בחוט השדרה גורמת לרפלקסים רגישים ובמידה ונותרת ברגליים תחושה או תנועה מסוימת, הרפלקסים גורמים להתכווצות חזקה. הטיפול בעיסוי ומתיחות מסייע להאט את תהליך ההתכווצות המחריף במהלך השנים ללא טיפול.

     מהו הטיפול השמרני במשותקים הסובלים מכאב? 

    מטופלים רבים משתמשים בתרופות לשיכוך הכאב והרפיית השרירים. הבעיה בשימוש בתרופות היא תופעות הלוואי שלהן הכוללות עייפות, נמנום, הזעה, יובש בפה בעיות ראייה, מחשבות אובדניות ועוד.

     כיצד הטיפול בכירופרקטיקה ובעיסוי שדרתי מסייע לנפגעי השיתוק? 

    הטיפול המשולב בכירופרקטיקה ובעיסוי השדרתי מיועד לסייע לגוף לרפא את עצמו, באמצעות שחרור השרירים, הפחתת הגירוי העצבי, שיפור היציבה, הרחבת טווחי התנועה. בקליניקה שלנו צברנו במשך השנים ניסיון רב בטיפול בנפגעי עמוד שדרה ובמהלך הטיפולים דיווחו המטופלים על הקלה בכאב ומשיפור בתפקוד.  

    הטיפול בכירופרקטיקה מתמקד בצוואר, בכתפיים ובגפיים העליונות ומיועד לשיפור היציבה הלקויה שנגרמה מהישיבה הממושכת ולהקלה בדלקות הגידים בכתפיים. העיסוי השדרתי והרפואי משולב בטיפול לשרירי הגב, הצוואר והידיים להקלת הכאב ושיפור זרימת הדם. הטיפול המשולב בכירופרקטיקה רכה ובעיסוי שדרתי הוכיח את עצמו בהקלה על הכאב ובהרגעת המטופל עד כדי כך שהמטופל הצליח להקטין את כמות משככי הכאב ותרופות ההרגעה.

     

     

     

    מהו ההסבר המדעי העומד מאחורי טיפולי העיסוי? 

    הטיפול בעיסוי מחזק את הבריאות הנפשי

    בעבר המעיטו בחשיבות הבריאות הנפשית והטיפול התמקד בעיקר בהיבט הגופני.  כיום מבינים את חשיבות הקשר בין הבריאות הנפשית והגופנית, במיוחד אצל אנשים עם מחלות כרוניות ופציעות קשות מאוד כשיתוק.
    חיזוק הבריאות הנפשית מסייע להגברת יכולת ההתאוששות, ובמקרים של פגיעות קשות גם את היכולת להתמודד עם הקשיים הפיזיים בטיפולי השיקום והפיזיותרפיה.

    הטיפול בעיסוי מפחית את תחושות החרדה והדיכאון

    באחד המחקרים השוו בין טיפול בעיסוי ובין פעילות גופנית.  ממצאי המחקר שיקפו שבקבוצה שקיבלה עיסוי חלה ירידה משמעותית יותר בדיכאון ובחרדה, יותר מהקבוצה המקבילה.
    מסקנת המחקר הייתה שעיסוי משמעותי יותר לחולים המשותקים מהתעמלות. (חשוב לציין שתרגילים נחשבים ליעילים יותר בטיפול בדיכאון מאשר תרופות.) 

    הטיפול בעיסוי וכירופרקטיקה משפר את טונוס השרירים ותפקודם העיסוי משפר את זרימת הדם, מסייע לשחרור שרירים מכווצים, להאטת קצב התנוונות השריר ולשיפור בתפקודו. שמירה על שרירים במצב תקין משפרים את היציבה ויכולת הניידות שעדיין קיימת לדוגמה, שרירי הגב והידיים בהנעת כיסא הגלגלים.

     הטיפול בכירופרקטיקה, אוסתאופתיה ועיסוי משפר את טווחי התנועה 

    הישיבה על כיסא גלגלים פוגעת ביציבה ובטווחי התנועה התקינים.  הטיפול בטכניקות כירופרקטיקה ואוסטאופתיה מסייע להגדלת טווחי התנועה ובצורה זו גם מקטין את הסיכון לפציעות מסוכנות. לדוגמא, נפילה של אדם הסובל ממוגבלות תנועה מסוכנת בהרבה מזו של אדם המסוגל להיאחז במשהו ולהגן על עצמו. הטיפול בעיסוי מתמקד בשחרור ההידבקויות ברקמות החיבור (הפשייה).  עקב הקיצורים בשרירים בפגיעת חוט השדרה הרקמה מתנוונת והעיסוי עוזר בשחרור, לדוגמא בטיפול ביד שהתכווצה והחזרתה לשליטה חלקית.

    הכאבים נגרמים לרוב בשל אורח החיים החדש הכרוך בישיבה ממושכת. למטופל קשה יותר להניע את גופו לבצע תרגילים, הוא מוותר לעצמו פעמים רבות ואז הפעילות הופכת מכאיבה יותר.

    הטיפול מרגיע את הגוף וגורם לשחרור "חומרים משככי כאב טבעיים" (אנדורפינים). תחושת ההקלה נשמרת גם מספר שעות לאחר הטיפול

    עשרות מחקרים תיעדו את תפקיד הטיפול בכירופרקטיקה ובעיסוי להפחתת כאב. העיסוי משפר את זרימת הדם העיסוי הוא טכניקה טבעית לשיפור זרימת הדם .עקב הישיבה הממושכת בכיסא גלגלים וחוסר התנועה מופיעות בעיות בזרימת הדם. כאשר קיימת הפרעה בזרימת הדם מופיעים כאבי שרירים כרוניים, ויכולת הריפוי מואטת.  

     

     מוזמנים להגיע לטיפול ב"מרכז לבריאות הגב"

     

    לקביעת פגישת ייעוץ וקבלת מידע

    סניף מרכז:

    03-5324702

    סניף צפון:

    077-4195800

    נייד:

    053-8201495